Vaccination af hund

Hvalpe kan vaccineres første gang fra 6-8 ugers alderen hos opdrætter med en tidlig hvalpevaccine mod parvovirus (diarre), hundesyge og leverbetændelse. Herefter revaccineres hvalpen efter 4 uger og igen efter 8 uger med den udvidede vaccine, som også dækker parainfluenza (en del af årsagen til kennelhoste) og leptospirose (nyre-/leverinfektion).

Hvis ikke hvalpen er vaccineret fra kennelen, vaccineres hvalpen første gang i 8 ugers alderen med den udvidede vaccine og revaccination igen efter 4 uger.

Herefter vaccineres hunden en gang årligt med den udvidede vaccine.

Hvis hunden ikke er meget sammen med andre hunde, ikke færdes i vådområder og ikke skal i pension til hundeudstilling, jagtprøver, eller lignende kan det overvejes at revaccinere den hvert 3 år istedet fra 1 års vaccinen. Hunden vil da kun være dækket ind mod leverbetændelse, parvodiarré og hundesyge.

Kennelhostevaccine anbefales til alle hunde, der jævnligt færdes blandt andre hunde. Vaccinen gives i næsen og skal gives en gang årligt.

Rabies (hundegalskab) vaccineres der imod hvis hunden skal til udlandet. Dette er et krav til alle lande. Vaccinen dækker i 3 år. Hvis hunden er vaccineret første gang før 1 års alderen, skal hunden dog vaccineres igen efter 1 år.

Vigtigt: Der er forskellige krav til rejse til udlandet med hunden, afhængig af det enkelte land. Se Fødevarestyrelsens hjemmeside

Netdyredoktors nyhedsbrev Vi er en del af VetFamily, som står bag Netdyredoktor. Få nyheder om kæledyrs sundhed, symptomer og behandling.

Du modtager faglig information, tips og tricks og gode tilbud 2-4 gange om måneden. Nye abonnenter får en rabatkode på 10% til webshoppen.