Vagtinfo: Akut hjælp 24/7 på tlf.: 7575 1500

Kontakt/Akut hjælp

i dagtimerne kan vi træffes på tlf: 7575 1500
For familie dyr og heste mellem kl 08:00 - 17:00 og for produktionsdyr mellem 07:00-17:00
Ved akut hjlæp uden for normale åbningstider ring på samme nummer tlf: 7575 1500

Klik her for mere vagtinfo

Vaccination af hund

Hvalpe kan vaccineres første gang fra 6-8 ugers alderen hos opdrætter med en tidlig hvalpevaccine mod parvovirus (diarre), hundesyge og leverbetændelse. Herefter revaccineres hvalpen efter 4 uger og igen efter 8 uger med den udvidede vaccine, som også dækker parainfluenza (en del af årsagen til kennelhoste) og leptospirose (nyre-/leverinfektion).

Hvis ikke hvalpen er vaccineret fra kennelen, vaccineres hvalpen første gang i 8 ugers alderen med den udvidede vaccine og revaccination igen efter 4 uger.

Herefter vaccineres hunden en gang årligt med den udvidede vaccine.

Hvis hunden ikke er meget sammen med andre hunde, ikke færdes i vådområder og ikke skal i pension til hundeudstilling, jagtprøver, eller lignende kan det overvejes at revaccinere den hvert 3 år istedet fra 1 års vaccinen. Hunden vil da kun være dækket ind mod leverbetændelse, parvodiarré og hundesyge.

Kennelhostevaccine anbefales til alle hunde, der jævnligt færdes blandt andre hunde. Vaccinen gives i næsen og skal gives en gang årligt.

Rabies (hundegalskab) vaccineres der imod hvis hunden skal til udlandet. Dette er et krav til alle lande. Vaccinen dækker i 3 år. Hvis hunden er vaccineret første gang før 1 års alderen, skal hunden dog vaccineres igen efter 1 år.

Vigtigt: Der er forskellige krav til rejse til udlandet med hunden, afhængig af det enkelte land. Se Fødevarestyrelsens hjemmeside: klik her